Jazz a Swing
Swingové kapely ovládli od roku 1935 zábavní průmysl.
Přinesli s sebou generaci vynikajících sólistů; ti ve svých rychlých
a složitých sólech doslova vyprávěli příběhy, které podbarvit
mohutný, ale elegantní rytmus orchestru.
(Čtyřicet roky) Když se třicátá léta chýlilo ke konci, zdálo se, že
swing nic neotrasie - vždyť také dobyl Carnegie Hall. Byla to tak
žádaná hudba, že se nakonec opočúvala. Mladí a znudění bigbandem
hráči, k nim patřil trumpetista Dizzy Gillespie, saxofonista Charlie
Parker a kytarista Charlie Christian, nakonec přinesly změnu.
Rozvinuli harmonii, rozčlenili pravidelný swingový rytmus a
vytvořili útržkovitý, prerývanú hudbu plnou napětí, která znamenala
odklon od swingový jednoznačnosti a od základu změnila skladatelské
i hráčské metody. Hlavním inspirátorem nového přístupu byl Parker;
další impulsy čerpal bebop z široké palety společenských a
ekonomických změn v průběhu 2. světové války. Mezi černošskými
hudebníky rostla nespokojenost s jejich uplatněním. Končila éra big
bandu. Jazz se vzdálil masovému vkusu a jeho vazby na blues a
africké rytmy zesílily. (Padesátá léta) Jazz se v tomto období
rozvětvil. Zatímco swing vedl třicátá léta a bob následující dekádu,
v padesátých letech swing nejprve zmizel a pak se vrátil jako main -stream.
Bebop
vytvořil tvrdší, funkový hard bop a jemnější cool jazz; později se
vyvinul do formou nezviazaného modálního tvaru. Do popředí stejně
pronikli surovejšie principy: únik formálních struktur znamenal
předzvěst free jazzu, spojením bělošská country a černošského
městského blues vznikl rock -and -roll. Všechny tyto změny probíhaly
souběžně, což na jedné straně podnítilo sektárstvo, na druhé straně
přineslo bohatý a stylový sortiment. Neslučitelné nálady mladé
generace vytvořili z bopu kultovní hudební hnutí "beat generation" a
jazzmani zaregistrovali, že z jazzu se opět stává radikální síla.
(Šedesátá léta) Novým směrem z počátku šedesátých letech se říkalo "free
music" či "New Things", tedy svobodná hudba, nová věc. Hudebníci se
příliš nesnažili vysvětlovat, o co jim jde. I Miles Davis, který
tento nový styl neměl v lásce, poskytl v letech 1960 až 1965 svým
spoluhráčům více volnosti a prostoru k sebevyjádření. Zápas o
občanská práva získal v USA tempo a napětí z prodlužování války ve
Vietnamu, což vytvářelo pocit, že hudba může symbolizovat protest,
společné naděje, extázi a útěchu. I když free jazz pomohl Ornette
Coleman nebo Johnu Coltraneovi rozšířit výrazový slovník, ve své
podstatě to byla nekomerční hudba. Mladá generace se tehdy obrátila
k rock -and -rollu, co koncem šedesátých let připravilo cestu k
jazzrockovej fusion.
(1970
-1990) Rock prošel v šedesátých a sedmdesátých letech takovým
tvůrčím rozkvětem, že uvedl veškerou další hudbu - včetně jazzu,
který se zrodil ze stejných kořenů. Syntezátory, baskytara a
zesilovací aparatura se staly standardní výbavou mnoha rockově
orientovaných jazzových kapel zpočátku sedmdesátých let, jejichž
popularita byla srovnatelná s swingový kapelami, působícími v
čtyřicátých letech. Hudebníci, kterým vadilo opakované klišé, i to,
že fusione chybí jemné odstíny, se vraceli ke starším jazzovým
formám -ku swingu, bopu a free jazzu. Jejich čas přišel, když mladí
hudebníci ještě více prohloubily spojení jazzu, funku a latinské
hudby a dřívější nahrávky fusion najednou působili zastará. Do
popředí pronikla elegance bopu a fenomén "world music" -tedy výměna
impulsů mezi jazzem a ostatními hudebními kulturami.
Zajímavá
JAZZ alba
|
NAJPONK JUSTABOUT LOVE
|
Česká jazzová nahrávka roku 2001
Časopis Harmonie |
Czech Jazz Recording of the year 2001
magazine Harmonie |
|
VOJTĚCH ECKERT MEDITATION
|
Nominace na České
Jazz CD roku 2002 |
Nominated for Czech
Jazz CD of 2002 |
|
ROBERT BALZAR TRIO ALONE
|
Vítěz Cenění Karla Velebného
za rok 2001 |
Winner of Karel Velebny
appreciation 2001 |
|
ZELENKA TRIO+1 MAFIOSI
|
"Super hraní a výborně natočeno ...
prostě světová třída"
Jazz Journal International |
"Superb playing and very well recorded...
simply world class"
Jazz Journal International |
|
JAROMÍR HONZÁK EARTH LIFE
|
Česká jazzová nahrávka roku 2000
Časopis Harmonie |
Czech Jazz Recording of the year 2000
magazine Harmonie |
|
KOŠVANEC QUARTET JUST SQUEEZE
ME
|
Jazzové CD roku 1999
Jazz Test Český Rozhlas |
1999 Jazz CD of the year
Jazz Test, Czech Radio |
|
NAJPONK TRIO BALLADS BLUES &
MORE
|
Česká jazzová skupina skupina
roku 1999
Cenění Karla Velebného |
1999 Czech Jazz Group of the year
Karel Velebný Awards |
|