Dnešní JAZZ
V r. 1990 zveřejnil časopis Time na obálce obrázek mladého
trumpetistu Wynton Marsalisa. Titulek oznamoval nástup "Nového
jazzového věku", ale opožděně; první signály se objevovaly od
začátku 80. let - a mnohé naznačil už rok 1976 bouřlivý návrat
bopového saxofonistu Dextera Gordona.
Jazzová renesance přece jen hodně lidí překvapila. Po období, kdy
byl jazz téměř vyhozen z gramofonových obchodů, najednou jako by
vstal z mrtvých.
Časopis Time by ale těžko mohl tvrdit, že jazz se nyní těší takovému
stejnému zájmu, jako v předešlém "jazzovém věku". Neobjevil se žádný
jazzman, který by svou popularitou zastínil Madonnu, nebo M.
Jacksona, nebo by měl stejnou charisma jako Paul Whiteman, který
získal titul "Král jazzu" před šedesáti lety.
Slovo jazz se - zvláště v Evropě - spojovalo s auty, parfémy a
oblečením. Jazz byl opět v kurzu a lidé, kteří se k němu hlásili,
patřili k těm informovaným a světoznámým.
Lidé kupovali více jazzových desek, ti, kteří přestěhovali své
sbírky na půdu, jejich vrátili zpět do obývacího pokoje, a mladí
posluchači hledali své idoly mezi záplavou talentovaných, technicky
vyspělých hráčů, kteří přicházeli z jazzových konzervatoří.
Hard bop padesátých a šedesátých let objevily i návštěvníci diskoték
a Djů po celém světě. Noční kluby zaplavila jazzová klasika a to
včetně velmi vzácných nahrávek ze sedmdesátých let na značkách Black
jazz, Strata East a Flying Dutchman. Standardy se mísily s funky,
rapem a latinskými rytmy. Školní mládež zjistila, že Art Blakey
dokázal držet beat nejen na svých klasických nahrávkách, ale že je v
plné síle iv osmdesátých letech. Wynton Marsalis stojí v čele celé
organizace hráče, kteří bývají označováni za neoklasikov.
Dnes je považován za technicky nedostižného hráče, který hraje jazz
stejně dobře jako vážnou hudbu. Plných 10 let strávil tím, že se
přes bop a akustickou éru Milese Davise přepracovával k
neworleanskému vedení hlasů.
Senzací počátku osmdesátých let byl návrat Milese Davise po 5 ročním
tvůrčím vyčerpaní a zdravotní pauze. Davis zněl váhavě a zdálo se,
že mu jde jen o to, aby pronikl do vysílání černošských rádií. I
když jeho schopnost primraziť obecenstvo jediným tónem pomalu
vyprchala, Milešova verze hitu zpěvačky Cindy Lauper-"Time after
time" na jeho albu "You are under arrest" dokázala, že je stále
mistrem lyrického projevu. Toto album vydal v květnu roku 1985 v New
Yorku. Další, z jeho tvorby ty najdôležite jsou: Birth of the Cool-1952-1954,
Workin 'a Steamin'-1956, Kind of Blue-1959, Miles Ahead-1957 a
Bitches Brew-1970. Miles se narodil v Illinois, 26. května 1926. Oba
jeho rodiče se narodili roku 1900 v Arkansasu. Měl starší sestru
Dorothy a bratra Verona se kterými velmi dobře vycházel. 28. září
roku 1991 zemřel na následky dlouholetého užívání drog.
|