Jazz a swing - Prague JAZZ - Jazz, jeho přehled, historie, kluby ve měste v Praze
  návrat na hlavní stránky
 

Jazz a Swing
Swingové kapely ovládli od roku 1935 zábavní průmysl.
Přinesli s sebou generaci vynikajících sólistů; ti ve svých rychlých a složitých sólech doslova vyprávěli příběhy, které podbarvit mohutný, ale elegantní rytmus orchestru.
(Čtyřicet roky) Když se třicátá léta chýlilo ke konci, zdálo se, že swing nic neotrasie - vždyť také dobyl Carnegie Hall. Byla to tak žádaná hudba, že se nakonec opočúvala. Mladí a znudění bigbandem hráči, k nim patřil trumpetista Dizzy Gillespie, saxofonista Charlie Parker a kytarista Charlie Christian, nakonec přinesly změnu. Rozvinuli harmonii, rozčlenili pravidelný swingový rytmus a vytvořili útržkovitý, prerývanú hudbu plnou napětí, která znamenala odklon od swingový jednoznačnosti a od základu změnila skladatelské i hráčské metody. Hlavním inspirátorem nového přístupu byl Parker; další impulsy čerpal bebop z široké palety společenských a ekonomických změn v průběhu 2. světové války. Mezi černošskými hudebníky rostla nespokojenost s jejich uplatněním. Končila éra big bandu. Jazz se vzdálil masovému vkusu a jeho vazby na blues a africké rytmy zesílily. (Padesátá léta) Jazz se v tomto období rozvětvil. Zatímco swing vedl třicátá léta a bob následující dekádu, v padesátých letech swing nejprve zmizel a pak se vrátil jako main -stream.

Bebop vytvořil tvrdší, funkový hard bop a jemnější cool jazz; později se vyvinul do formou nezviazaného modálního tvaru. Do popředí stejně pronikli surovejšie principy: únik formálních struktur znamenal předzvěst free jazzu, spojením bělošská country a černošského městského blues vznikl rock -and -roll. Všechny tyto změny probíhaly souběžně, což na jedné straně podnítilo sektárstvo, na druhé straně přineslo bohatý a stylový sortiment. Neslučitelné nálady mladé generace vytvořili z bopu kultovní hudební hnutí "beat generation" a jazzmani zaregistrovali, že z jazzu se opět stává radikální síla.
(Šedesátá léta) Novým směrem z počátku šedesátých letech se říkalo "free music" či "New Things", tedy svobodná hudba, nová věc. Hudebníci se příliš nesnažili vysvětlovat, o co jim jde. I Miles Davis, který tento nový styl neměl v lásce, poskytl v letech 1960 až 1965 svým spoluhráčům více volnosti a prostoru k sebevyjádření. Zápas o občanská práva získal v USA tempo a napětí z prodlužování války ve Vietnamu, což vytvářelo pocit, že hudba může symbolizovat protest, společné naděje, extázi a útěchu. I když free jazz pomohl Ornette Coleman nebo Johnu Coltraneovi rozšířit výrazový slovník, ve své podstatě to byla nekomerční hudba. Mladá generace se tehdy obrátila k rock -and -rollu, co koncem šedesátých let připravilo cestu k jazzrockovej fusion.

(1970 -1990) Rock prošel v šedesátých a sedmdesátých letech takovým tvůrčím rozkvětem, že uvedl veškerou další hudbu - včetně jazzu, který se zrodil ze stejných kořenů. Syntezátory, baskytara a zesilovací aparatura se staly standardní výbavou mnoha rockově orientovaných jazzových kapel zpočátku sedmdesátých let, jejichž popularita byla srovnatelná s swingový kapelami, působícími v čtyřicátých letech. Hudebníci, kterým vadilo opakované klišé, i to, že fusione chybí jemné odstíny, se vraceli ke starším jazzovým formám -ku swingu, bopu a free jazzu. Jejich čas přišel, když mladí hudebníci ještě více prohloubily spojení jazzu, funku a latinské hudby a dřívější nahrávky fusion najednou působili zastará. Do popředí pronikla elegance bopu a fenomén "world music" -tedy výměna impulsů mezi jazzem a ostatními hudebními kulturami.


Zajímavá JAZZ alba

NAJPONK JUSTABOUT LOVE
Česká jazzová nahrávka roku 2001
Časopis Harmonie
Czech Jazz Recording of the year 2001
magazine Harmonie
VOJTĚCH ECKERT MEDITATION
Nominace na České
Jazz CD roku 2002
Nominated for Czech
Jazz CD of 2002
ROBERT BALZAR TRIO ALONE
Vítěz Cenění Karla Velebného
za rok 2001
Winner of Karel Velebny
appreciation 2001
ZELENKA TRIO+1 MAFIOSI
"Super hraní a výborně natočeno ...
prostě světová třída"
Jazz Journal International
"Superb playing and very well recorded...
simply world class"
Jazz Journal International
JAROMÍR HONZÁK EARTH LIFE
Česká jazzová nahrávka roku 2000
Časopis Harmonie
Czech Jazz Recording of the year 2000
magazine Harmonie
KOŠVANEC QUARTET JUST SQUEEZE ME
Jazzové CD roku 1999
Jazz Test Český Rozhlas
1999 Jazz CD of the year
Jazz Test, Czech Radio
NAJPONK TRIO BALLADS BLUES & MORE
Česká jazzová skupina skupina
roku 1999
Cenění Karla Velebného
1999 Czech Jazz Group of the year
Karel Velebný Awards

© Cyrix for L222